REKRUTACJA 2018/2019

ZOBACZ FILM PROMOCYJNY

aktualności » z życia szkoły

śladami polskości - wycieczka do Wilna uczniów z ZS Nr 3 w Szczytnie

Na Litwie żyje wielu Polaków, którzy zamieszkują tamte tereny od pokoleń. Podtrzymują oni polską kulturę oraz tradycję. Aby lepiej poznać naszą historię, wybraliśmy się na kresy wschodnie. Idealnym mottem podsumowującym cel naszej wyprawy są słowa z wypowiedzi dyrektora Muzeum A. Mickiewicza: "Sądzę, że przyjechaliście do Wilna nie tylko jako turyści, ale też po to, aby szukać swoich korzeni, śladów polskości."

W dniach 14, 15 kwietnia mieliśmy okazję wziąć udział w niezwykle ciekawej wycieczce do Wilna oraz do dawnej stolicy Litwy - Trok. Od samego przyjazdu nie mogliśmy narzekać na brak atrakcji. Zaczęliśmy od odwiedzin Domu Kultury Polskiej, gdzie spotkaliśmy się z dyrektorem tej placówki. Opowiedział nam o działających tam stowarzyszeniach, organizowanych imprezach oraz o sytuacji Polaków na Litwie i ich stosunkach z Litwinami. Następnie wraz z przewodniczką udaliśmy się pod Ostrą Bramę i odwiedziliśmy Kaplicę Matki Boskiej Ostrobramskiej. Wilno to również „miasto kościołów”. Zobaczyliśmy Kościół św. Ducha, Katedrę Wileńską, Kościół św. Piotra i Pawła, Cerkiew św. Trójcy i klasztor Bazylianów. Po zwiedzeniu tych wszystkich cudownych zabytków, przeszliśmy do Muzeum Adama Mickiewicza. Dyrektor muzeum opowiedział nam o naszym wybitnym poecie, o jego wileńsko - kowieńskich latach, o kobietach jego życia, a także o jego twórczości. Podążając śladami romantycznego wieszcza, odwiedziliśmy zrekonstruowaną celę Konrada, w której był więziony Adam Mickiewicz. To dla nas wyjątkowe miejsce, gdyż to tam rozgrywa się akcja „Dziadów cz. III”. Następnie przeszliśmy przez Stare Miasto, gdzie oglądaliśmy Ratusz, budynki Uniwersytetu Wileńskiego oraz dom Józefa Ignacego Kraszewskiego. Podążając szlakiem polskiej historii, przejechaliśmy na Cmentarz na Rossie. Zobaczyliśmy tam groby polskich pisarzy, ludzi zasłużonych dla polskiej kultury oraz pomnik, w którym pochowano matkę i serce Marszałka Józefa Piłsudskiego. Następnego dnia podziwialiśmy przepiękną panoramę miasta ze Wzgórza Giedymina. Można było na nie wejść lub wjechać kolejką. Również była stolica Litwy urzekła nas swoim wyglądem. Przepiękny zamek położony na jeziorze Galwe , zachwycił nas swoim wyglądem. Cudowne widoki obserwowaliśmy w drodze na zamek oraz przechadzając się ulicami Trok. Największe wrażenie zrobiła na nas zabytkowa ulica Karaimów, zamieszkała przez lud pochodzenia tatarskiego , sprowadzony przez Wielkiego Księcia Witolda. Ich domy charakteryzują się wielokolorowymi, jaskrawymi barwami i specyficznym układem okien. Naszą podróż zakończyliśmy na skosztowaniu potraw z regionalnej kuchni karaimskiej. Był to smaczny rosół i pierogi kibiny.

Całą wycieczkę zorganizowała nauczycielka historii pani Elżbieta Weichhaus-Kończyk, opiekun Koła Młodych Miłośników Kresów działającego w ZS Nr 3 opiekunami były panie: Ewa Gumkowska oraz Nina Gałązka. Pomimo zmiennej pogody, wycieczka przebiegła pomyślnie. Nikt nie miał problemu z porozumiewaniem się z Litwinami, język polski jest w Wilnie wszechobecny. Na pewno będziemy mile wspominać pobyt w Wilnie i spędzone tam chwile.